06 mei 2014 - Reisverslag uit Thayer, Verenigde Staten van GiemeninekenaarSantiago - WaarBenJij.nu 06 mei 2014 - Reisverslag uit Thayer, Verenigde Staten van GiemeninekenaarSantiago - WaarBenJij.nu

06 mei 2014

Door: G&I

07 Mei 2014 | Verenigde Staten, Thayer

Beste mensen,
Vandaag maar 48 km gefietst maar dat had zijn reden. We hebben uitgeslapen want dat hadden we echt nodig. De vorige 2 dagen waren behoorlijk heftig qua weer en verkeerd rijden. We zijn vandaag gefietst van Cambrai naar Levergies, zo'n 10 km voor St.Quentin. Vanmorgen toen we wilden vertrekken goot het weer en hebben we maar even gewacht en het werd zowaar droog en we hebben ook niks meer gehad terwijl we tussen donkere wolken fietsten soms. Vanmorgen eerst een fietsenmaker opgezocht omdat Giem zijn stuur loszat, hij kon de conus in de stuurbuis niet meer aandraaien. Leek ons toch een beetje gevaarlijk. Na een paar keer vragen werden we naar een scooterreparateur gestuurd die overigens heel aardig was en hij en Giem kwamen erachter wat nou het probleem was. Het is in ieder geval opgelost. We moesten met de bepakte fietsen een klein trapje af over een bruggetje, een hele toer. Vandaaruit op advies van de monteur de route enigszins verlegd en later weer opgepikt wat wonder boven wonder lukte. Het was overigens wel een hele mooie route, het jaagpad langs l'Escaut, de Schelde dus. Wel weer een erbarmelijk fietspad. Er wordt hier nauwelijks gefietst, dat is aan alles te merken. Vandaag zijn we gelukkig helemaal niet verkeerd gereden en door een heel mooi landschap in Picardië dus en regelmatig een zonnetje. Al behoorlijke klimmetjes gehad. Giem moet hard werken, ik ook hoor maar als het niet meer gaat kan ik mijn motor wat hoger zetten natuurlijk. Dat dalen is trouwens wel lekker zeg. Tot nu toe was de weg daar gelukkig goed.
We besloten om half vijf te kijken of we een b&b konden vinden en deze keer maar eens niet naar de grote stad te gaan. 10 km voor St.Quentin dus in Levergies was een adres (uit het boekje) en daar zijn we na enig zoeken maar naar toe gegaan en wat een geweldig adres! Grote kamer, aardige mensen en of we misschien mee wilden eten want het eerste restaurant was 15 km verder. Nou dat wilden we wel. We hebben heerlijk gegeten, soep en groenten uit de eigen moestuin, kaas uit de directe omgeving en zelfgebakken vlaflips na. Wijn erbij en koffie na. Ben benieuwd wat we morgen af moeten rekenen voor het eten. Als jullie ook hier in de buurt zijn als jullie toe zijn aan stoppen Paul en Hans, zeker doen. Een geweldig adres.

Nog even iets over de 3de dag, 5 mei dus. Van Londerzeel om 9 uur vertrokken, even verkeerd gereden en toen een heel eind de Leirekensroute gevolgd. Was heel mooi en goed weer. Vervolgens wel zo'n 40 km het jaagpad langs de Dender gefietst. Ook prachtig en afwisselende landschappen. Onderweg nog een oud-Santiagoganger ontmoet.
Daarna begon het klimmen bij Lessines. Even heel steil maar verder goed te doen. Tot Grandmetz ging alles voorspoedig. Het laatste stuk tot Tournai lastig en allerlei oponthoud, we weten niet meer waarom, waarschijnlijk omdat we moe waren. We hebben in ieder geval 103,5 km. gefietst! We hadden gereserveerd bij de jeugdherberg in het centrum wat een regelrechte tegenvaller was. Fietsen moesten buiten blijven staan, weliswaar achter een poort maar het was zo'n kleine kamer met 1 stoel, geen handdoeken, geen glas voor water, een stapelbed en 4 trappen omhoog sjouwen met alle tassen en dan 66 euro. Dat was wel een domper na zo'n zware dag. Wel een goeie pasta gegeten op een prachtig imposant marktplein in Tournai, Doornik dus. Stug personeel trouwens.
De volgende dag van Doornik naar Cambrai was de bedoeling. Doornik uitkomen was een ramp. Niet goed beschreven of wij snappen het niet. Voor de middag prachtig weer maar heel veel verkeerd gereden. Het jaagpad langs de Schelde stopte abrupt en was niet meer terug te vinden. Uiteindelijk werden we geholpen door een man die ons weer op het jaagpad terug leidde via een deviation (TGV). Heel slechte fietspaden en behalve deze man waren de Walen echt niet vriendelijk. Niemand spreekt ook een woord Engels en mijn Frans wil ook niet vlotten. Iedere keer weer reden we verkeerd. Rond 4 uur ging het regenen en het hield niet meer op. Veel langs de weg gefietst, best link maar automobilisten zijn wel voorzichtig. In Wandignies bij een café gevraagd naar een B&b. Niemand wist ook maar kets.We hadden er een besproken in Cambrai maar dat gingen we niet halen. Uiteindelijk zat er niets anders op om toch maar door te fietsen en hebben we het eerste hotel in de stad gepakt.
80 km. gefietst ipv de geplande 65 (door verkeerd rijden dus).
Kamer was ok en we hadden een goed bed. Ook daar gegeten, een soort Van der Valk, veul voor een klèn bietje. Fietsen op de kamer en de kleddernatte kleren uitgehangen.
Zoals ik al geschreven heb hiervoor zijn we vandaag ruimschoots beloond met goed weer, lekker trappen (windkracht 4-5) en een heel gezellig b&b bij René en Pierrette.
Lieve groeten voor allemaal.

• 07 Mei 2014 - 23:37

Es & Mars:

Sjee, wat een ontberingen, maar gelukkig ook weer mooie momenten. Lekker (en veul) eten na zo'n lange tocht moet dan wel een feest zijn. Jammer van dat verkeerd rijden, GPS liet het afweten? Of klopte die gewoon niet meer? En de heuvels zijn begonnen, zo te lezen.
    Succes voor morgen en we kijken weer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Lieve groet, Es & Mars.
    P.S. Morgen onze laatste echte dag op Schier, het was heerlijk, vandaag zeehond gezien! En schelpen gevonden.

• 07 Mei 2014 - 23:44

Erina:

Nu dat viel dan eerst wel tegen en wat een afstand hebben jullie afgelegd, fijn dat jullie het later weer goed gekregen hebben. lieve groet Erina. Heb net gekeken waar Tournai ligt en zo te zien rijden jullie morgen wel Frankrijk binnen.

• 08 Mei 2014 - 18:22

Annemiekvan Gisbergen:

Hé Ineke en Giem,

Jammer van die extra kms, maar gelukkig ook weer leuke ervaringen.
    Ik heb gisteren iemand gesproken die in april het Spaanse traject gelopen heeft.
    Ze vertelde dat het, ondanks het slechte weer, een onvergetelijke reis was.
    Dat wens ik jullie ook.Ben benieuwd hoe het jullie verder in Frankrijk zal vergaan, bon courage!
    Liefs, Annemiek

• 08 Mei 2014 - 21:09

Ad Tuijtelaars:

Hoi Giem en Ineke,
    Jullie zijn nu op weg naar Compiegne, denk ik. Daar is een gite onder de St. Jacobskapel. Dat moet je eigenlijk eens meemaken. In Doornik was het voor de fietsen niet ideaal, ook de kamers waren best klein. Voor mij alleen was het goed te doen.
    Het uit Doornik zien te komen was mij ook een opgave. Blijkbaar zit er in de GPS-tracks een foutje. Zo ook in Chambrai. Maar daar hebben jullie geen moeite mee gehad blijkbaar.
    En verkeerd rijden hoort bij deze tocht. Daardoor ontmoet je hulpvaardige mensen en kom je op onverwachte plekken.
    Jullie zijn nu in de streek waar de fietspaden niet al te best zijn. Steeds opletten dat je niet pardoes in een gat in de weg rijdt.
    Jullie schieten al best op ondanks de regen. Niet doorrijden als het regent heeft geen zin. Wat moet je dan de hele dag doen? Dus rustig doorrijden en na regen komt zonneschijn in de vorm van weer een leuke ontmoeting en een verrassend diner.
    Ga zo door, jullie zijn goed bezig.

• 08 Mei 2014 - 21:43

Mieke:

Hallo Ineke en Chiem,

Ik heb de atlas erbij gehaald om jullie fietsroute te bestuderen. Net zo als bij jullie regent het hier ook. jammer van het omrijden maar jullie verslag leest geweldig. Houd moed en bon voyage in Frankrijk.
    Groetjes Mieke

• 08 Mei 2014 - 22:21

Paul:

Geweldig gedaan ondanks de tegenslagen! We hadden van Corné al gehoord van jullie problemen met de stuurpen. Wij gaan nu definitief zondag 18 mei weg. Fietsen zijn nagekeken. Gelukkig maar want Hans moest nieuwe ketting en voorbladen hebben. Ook een omvormer geïnstalleerd! Bedankt voor de tips. Gaan kijken of Levergies in ons schema gaat passen.
    Groet, ook van Hans en Riedi,
    Paul.

• 08 Mei 2014 - 22:43

Lianne:

Al best een flink stuk gefietst! Jammer van de regen en de extra km maar dat zal wel bij het soort reis horen toch!
    Als de leuke en bijzondere momenten maar overheersen.
    Het verslag is erg leuk om te lezen!
    Ga zo door... Gr lianne

• 09 Mei 2014 - 08:39

Ton En Henk:

Hoi Giem en Ineke.
    Goed dat jullie na de problemen toch weer optimistisch klinken. Tegenvallers horen bij zo'n tocht, maar ik hoop dat jullie daarvoor gecompenseerd worden door leuke ervaringen.
    Dit was "de hel van het Noorden", hopelijk komt daar wat hemels tegenover te staan, uiteindelijk spreekt met van leven als god in Frankrijk, dus dat komt wel goed.
    Heel veel plezier verder en tot de volgende blog.

Ton en Henk

• 09 Mei 2014 - 17:38

Regina:

hallo lieve mensen...
    terug van vakantie en nu jullie verslagen terug lezen.
    geploeter en genot, lees ik.
    hoop dat het goed gaat. wat een prestatie al, zeg
    En heerlijk om jullie verslag te lezen. toppie, om jullie te volgen.
    dikke knuffel en zet m op!

• 09 Mei 2014 - 21:32

Leslie:

Lieve Ineke en Giem,
    Door weer en wind, ik vind jullie geweldig!
    Ik hoop dat het weer een beetje mee gaat zitten de komende dagen.
    Succes!!
    Dikke kus van ons
    Xxxxxxxxxxxxxxxx

• 09 Mei 2014 - 22:25

Peter En Ria :

Lieverds,
    Jullie flexibiliteit wordt flink op de proef gesteld! En wat lezen we ....samen vinden jullie overal een oplossing voor. Goed om te lezen.
    Hoop dat jullie het baggerweer wat hier valt al gehad hebben en anders denk je aan
    Na regen komt... weer iets moois.